Η Βασίλισσα στον Θρόνο Της

Η Βασίλισσα στον Θρόνο Της

.

.
Εις Άγιος, εις Κύριος, Ιησούς Χριστός, εις δόξαν Θεού Πατρός. Αμήν.
Μέσα απ΄αυτές τις σελίδες που ακoλουθούν θέλω να μάθει όλος ο κόσμος για Τους Αγίους, τις Εκκλησιές και τα Μοναστήρια της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.

Μπορείτε να μου στείλετε την Ιστορία του Ναού σας ή του Μοναστηρίου σας όπως και κάποιου τοπικού Αγίου/ας της περιοχής σας nikolaos921@yahoo.gr

Ιερός Ναός Αγίων Πάντων Θεσσαλονίκης

Ιερός Ναός Αγίων Πάντων Θεσσαλονίκης
κάνετε κλικ στην φωτογραφία

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Η θάλασσα στην Ορθόδοξη εικονογραφία - Εγκαίνια Έκθεσης στο Βόλο.

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου, 2015



Η Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος, με δύο από τους φορείς πολιτισμού που διαθέτει, τη «Μαγνήτων Κιβωτό, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος» και τη Σχολή Αγιογραφίας «Διά χειρός», οργάνωσε Έκθεση βυζαντινής τέχνης και εσπερίδα με θέμα: «η θάλασσα και ο πολιτισμός της καθώς και το υδάτινο στοιχείο στην ορθόδοξη πίστη», τη Δευτέρα  28/9, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας. Η εκδήλωση οργανώθηκε με αφορμή την έναρξη των μαθημάτων για τη νέα ιεραποστολική χρονιά στη Σχολή Αγιογραφίας και έγινε μέσα στο πλαίσιο του θεματικού έτους 2015: «Μάγνητες και ο Πολιτισμός της Θάλασσας». Ομιλητές της εκδηλώσεως ήταν οι Πρωτ. Θωμάς Συνοδινός και Σταμάτιος Σκλήρης, προερχόμενοι από την πόλη των Αθηνών.

            Ο π. Θωμάς Συνοδινός μίλησε με θέμα: «Η θάλασσα στην ορθόδοξη εικονογραφία». Με τη χρήση πλουσίου και πρωτοεμφανιζόμενου φωτογραφικού υλικού, έδειξε το πώς εικονογραφείται η θάλασσα στην ορθόδοξη εικαστική παράδοση. Η θάλασσα στην αγιογραφία δεν παρουσιάζεται μόνον όπως είναι στην πραγματικότητα, άλλοτε γαλήνια και άλλοτε τρικυμισμένη. Ο ορθόδοξος εικονογράφος, παραλαμβάνοντας μία εικαστική παράδοση από την αρχαία Ελλάδα και από την ελληνιστική περίοδο παρουσιάζει τη θάλασσα προσωποποιημένη. Η θάλασσα, στα ψηφιδωτά, στις εικόνες, στα χειρόγραφα και οπουδήποτε αλλού, ζωγραφίζεται με τη μορφή μιας γυναίκας η οποία κάθεται συνήθως πάνω σ' ένα θαλάσσιο πλάσμα (δράκο η ψάρι) και κρατάει στην αγκαλιά της ένα καράβι με λευκά πανιά. Το καράβι συμβολίζει την ελπίδα του ανθρώπου για σωτηρία και το ταξίδι του προς αυτήν. Η θάλασσα σαν στοιχείο είναι παρούσα σε πάρα πολλές παραστάσεις και έχει πολλούς συμβολισμούς και πλούσια μηνύματα, τα οποία με τρόπο επιστημονικό και με ιδιαίτερη ενάργεια παρουσίασε ο ομιλητής στο πολυπληθές ακροατήριο.
            Στη συνέχεια έλαβε το λόγο ο π. Σταμάτιος Σκλήρης, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Το χρώμα μπλε στην ορθόδοξη τέχνη». Ο π. Σταμάτιος ξεκίνησε την εισήγησή του δανειζόμενος την έκφραση του μεγάλου έλληνα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη «Θεέ μου πόσο μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε». Μίλησε για την οντολογία του χρώματος γενικά. Στη συνέχεια, εξήγησε ότι το μπλε εκφράζει το χωροχρόνο και με την πραγματική του διάσταση και με τη θεολογική του σημασία. Ο χωροχρόνος υπάρχει για να χωρίζει και να ενώνει ταυτόχρονα. Στην κατάσταση της πτώσεως χωρίζει. Στην κατάσταση της σωτηρίας ενώνει. Το μπλε στην ορθόδοξη εικόνα εκφράζει την πραγματικότητα του Θεού που είναι η σωτηρία των πάντων και υπάρχει για να ενώνει και να αναδεικνύει το φως, το οποίο είναι το κυρίαρχο στοιχείο της εικόνας. Η εικόνα ζωγραφίζει το φως της Θεϊκής Παρουσίας στον κόσμο, που ενώνει τα πάντα, με συνδετικό υλικό το μπλε, σε μία κοινή λύτρωση και σωτηρία.
            Την εκδήλωση έκλεισε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. κ. Ιγνάτιος, ο οποίος ευχαρίστησε τους δύο εκλεκτούς ομιλητές, συνεχάρη τη «Μαγνήτων Κιβωτό» και τη Σχολή Αγιογραφίας «Διά χειρός» για την αποδοτική συνεργασία τους και έδωσε τις ευχές του, για να έχει μία καρποφόρο και αποδοτική χρονιά η Σχολή Αγιογραφίας στην εκπαιδευτική της εργασία.